Domácà úkoly dÄ›ti obvykle obtěžujÃ, nevÄ›nujà jim tolik pozornosti, což může být problém. Jak se k tomu musà postavit rodiÄe? Jak dÄ›ti motivovat?Â
Jak s dÄ›tmi dÄ›lat domácà úkoly a jak je motivovat, aby je dÄ›laly s nadÅ¡enÃm?Â
Domácà úkoly nejsou u dÄ›tà oblÃbené, vÄ›tÅ¡ina dÄ›tà chce mÃt po pÅ™Ãchodu ze Å¡koly svůj klid, dÄ›ti se chtÄ›jà vÄ›novat svým oblÃbeným Äinnostem a dost Äasto úkoly zatajujà nebo se pÅ™i nich pÅ™ÃliÅ¡ nesnažÃ. Úkolem rodiÄů urÄitÄ› nenÃ, dÄ›lat domácà úkoly za dÄ›ti, ale každý rodiÄ by mÄ›l úkoly každý den kontrolovat, pÅ™ÃpadnÄ› je psát spoleÄnÄ› s dÃtÄ›tem. Jak dÃtÄ› motivovat, aby úkoly bralo vážnÄ› a aby je to i bavilo? Domácà úkoly, zejména u dÄ›tà na prvnÃm stupni, jsou snadné, rychlé, ale dÃtÄ›ti hodnÄ› pomáhajà v pochopenà probÃraného uÄiva. Pokud jsou ale u vás doma úkoly dÄ›lány s donucenÃm a Äasto se u toho kÅ™iÄÃ, je to Å¡patnÄ›.Â
Jak moc je domácà pÅ™Ãprava důležitá?Â
I když dÄ›ti chodà do Å¡koly, aby se tam uÄily, nenà pravdou, že doma se už uÄit nemusÃ, i když jim to ve Å¡kole jde. Každý z nás má své povinnosti, i rodiÄe po pÅ™Ãchodu ze zamÄ›stnánà ihned nesednou na gauÄ, ale majà své povinnosti. A tak i dÄ›ti je tÅ™eba vést k tomu, že odchodem ze Å¡koly jejich povinnosti nekonÄÃ. JistÄ›, domácà uÄenà je nÄ›co jiného, než domácà úkoly, ale i ty se plnit musÃ. OvÅ¡em Å™adÄ› dÄ›tà se již do úkolů nechce, Äasto úkoly zatajujà nebo je odkládajÃ, nevÄ›nujà jim dostatek pozornosti a to pak může znamenat problém. Úkolem rodiÄů je dohlédnout na splnÄ›nà domácÃho úkolu, musà je ale i kontrolovat, zda jsou v pořádku a hlavnÄ› by mÄ›li dÄ›tem plnÄ›nà domácÃch úkolů zpÅ™Ãjemnit. Ale jak?Â
Domácà úkoly dÄ›tem usnadňujà pochopenà látky, ale také je pÅ™ipravujà na to, že povinnosti se plnit musà a to v každém vÄ›ku. Za nesplnÄ›nà úkolu pak hrozà dÄ›tem poznámky nebo Å¡patná známky, což by je také mÄ›lo motivovat k tomu, aby je plnily. Co ale mohou udÄ›lat rodiÄe?Â
Domluvte si pravidlaÂ
Je tÅ™eba dÄ›tem dát pravidla, úkoly si mohou plnit ihned po pÅ™Ãchodu ze Å¡koly nebo až veÄer napÅ™Ãklad poté, co se vrátà z venku, z návÅ¡tÄ›vy od kamaráda nebo poté, co si zahrajà oblÃbenou hru Äi se podÃvajà na film nebo pohádku. Vždy si ale stanovte jasnÄ›, kdy to bude. Pokud dÃtÄ› v nÄ›Äem plave Äi se Å¡kolou teprve zaÄÃná, úkoly vždy dÄ›lejte spoleÄnÄ›, u starÅ¡Ãch dÄ›tà postaÄÃ, když vÅ¡e řádnÄ› zkontrolujete. OvÅ¡em dÄ›ti musà vÄ›dÄ›t, kdy je na úkoly vhodná doba.Â
Také se domluvte, zda budete úkoly dÄ›lat spoleÄnÄ› nebo budete jen kontrolovat jejich správnost. Můžete si tak uÅ¡etÅ™it Å™adu nepÅ™ÃjemnostÃ, hádek nebo kÅ™iku. Pokud se u domácÃch úkolů kÅ™iÄà nebo pokud dÄ›ti pÅ™ÃliÅ¡ rodiÄ kárá za to, že dÄ›lá nÄ›co Å¡patnÄ›, obvykle dojde k tomu, že dÃtÄ› úkoly plnit doma nechce.Â