Majitelé vozů s xenonovými výbojkami v předních světlometech mohli být v období kolem roku 2008 maximálně spokojení – v prodeji byly běžně k mání značkové produkty Philips a OSRAM a prakticky nikdo jiný jim nekonkuroval. Novou výbojku D2S jste zakoupili zhruba za 500 korun a nebylo třeba nic řešit, pouze její výměnu autorizovaným autoservisem.
V současné době však kamenné obchody i e-shopy zaplavily nekvalitní, většinou čínské, výrobky, nebo se dokonce prodávají použité modely. Zákazník je vždy přilákán výhodnou cenou, která může být srovnatelná dokonce s běžnými halogenovými žárovkami. Jak poznat, že jde o padělek, a nevyhodit zbytečně peníze oknem?
- Potisk na samotném výrobku (patici) je snadno čitelný a nelze jej rozmazat, jestliže na něj zatlačíte prstem.
- Dotykové plošky kontaktů nejsou ošoupané a nejsou opálené.
- Baňka s plynovou náplní je úplně průhledná. Plyn ve svislé poloze vyplňuje přibližně polovinu baňky, a jestliže jde o nejvíce používanou výbojku o teplotě chromatičnosti 4300 Kelvinů, má lehce nažloutlou barvu. Našedlé zabarvení výplně je vždy podezřelé.
- Styčné plošky patic by neměly být také znovu letovány a konektory nesmí být opálené. Dávejte na tyto drobné detaily dobrý pozor, neboť existují i prodejci, kteří neváhají do originálních krabiček zabalit padělaný čínský kus za pár korun.
Lidé by se neměli nechat zmást tvrzením obchodníků, kteří ošoupané kontakty brání tvrzením, že bylo třeba výbojku nejprve vyzkoušet, což je samozřejmě nesmysl. Kvalitní výrobky se sice zkouší, ovšem jiným způsobem, než nasazováním do protikusu patic světlometů.
U výbojek D1S, které se u nás nejčastěji využívají u Škody Octavia generace II., již mnoho autoservisů řešilo spolu s nekvalitní výbojkou i vyhořelý vysokonapěťový transformátor, který pracuje jako předřadník pro zapálení výboje. Tyto případy nejsou ojedinělé a oprava světlometu pak běžně přesáhne 3500 korun.